keskiviikko 28. toukokuuta 2014

Paul Marciano & Clinton Wingrove - SuperTeams: Using the Principles of RESPECT to Unlesh Explosive Business Performance

Paul Marcianon uusi kirja, jonka hankin ihan pelkästään edellisen kirjan vakuuttamana. Marcianon porkkanakirja oli todella tiukasti perusteltu, äärimmäisen käyttökelpoinen ja moraalisesti innostava kirjanen, jota aivan ehdottomasti voi suositella kenelle tahansa. SuperTeams kirjassa jatketaan RESPECT-mallin soveltamista tiimityöhön ja tiimien rakentamiseen.


RESPECT-malli on Marcianon kehittelemä kasa oppeja, joilla kohdella ihmisiä fiksusti. Keskiössä on yllättäen kunnioitus. Luottamus ja kunnioitus ovat ne kaikista perustavimmat palikat, joiden avulla kaikki muut HR-konsulttien hehkuttamat edut voidaan saavuttaa. Rahapalkkiot tai säännöt eivät kanna kovinkaan pitkälle, jos samaan aikaa työntekijöitä (l. ihmisiä!) kohdellaan huonosti ja asiattomasti. Aiemmin kirjoitinkin jo esimerkin tästä:

kun ulkoisesti hyvin kohdellut muusikot alkavat myrkyttää omia keikkojaan ihan silkasta turhautumisesta johdon hölmöilyyn, on jotain perustavanlaatuisesti pielessä. Marcianon mukaan arvostus onkin se taikasana, jolla sitoutumista, tehokkuutta ja innostusta voi lähteä tavoittelemaan. Samat kunnioituksen pelisäännöt soveltuvat myös tiimien sisäiseen toimintaan. Työntekijöiden kohteleminen asiallisesti ei ole vain johdon asia, vaan se on myös välttämätön osa minkä tahansa hyvin toimivan tiimin sisäistä toimintaa.

SuperTeams-kirjassa on paljon todella käytännöllistä materiaalia, jota voi heti siirtää käytäntöön. Mitään suuria yleistason oivalluksia ei välttämättä löydy, mutta ei ehkä ole tarkoituskaan. Analyyttisempi metatason tieto on pakattuna aiempaan porkkanakirjaan ja tästä on selvästi pyritty tekemään työkalupakki-tyyppinen kokonaisuus. Käyttöön tarkoitettu.

Siirrytään siis suoraan nikseihin.

Tiimin tavoitteet ja arviointi
Arvioinnissa on tärkeää keskittyä asiakkaiden antamaan palautteeseen, eikä niinkään tiimin tai tiiminjohtajan antamaan arvioon hommien sujumisesta. Oleellista tässä on se, että eri henkilöt asettavat tavoitteet eri tavalla. Joku haluaa päästä helpolla, joka haluaa edetä uralla. Kaikkien kuitenkin pitäisi yhtä innokkaasti tavoitella esim. hyvää asiakaskokemusta asiakkaalle. Jälkimmäinen on objektiivinen ja mitattava tavoite, johon kaikkien pitäisi pysyä yhdessä sitoutumaan.

Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen ovat aina vaikeita paikkoja kenelle tahansa. Ne ovat kuitenkin yksi loistava tilaisuus osoittaa kunnioitusta. Palautteen antaja kunnioittaa kohdetta antamalla asiallista ja tarpeellista palautetta. Palautteen vastaanottaja taas osoittaa kunnioitusta ottamalla palautteen vastaan fiksusti ja olemalla kiitollinen siitä. Hyvä tapa on esim. kysyä etukäteen, saako antaa palautetta huomaamastaan asiasta.

Palautteen tulisi myös aina koskea käytöstä, ei ihmistä. "Oletpa sinä epäkohtelias." vs. "Sanoit nyt kyllä aika pahasti tuolle edelliselle asiakkaalle."

Super simple stuff, mutta arjessa toki vaikeampi muistaa.

Kiellettyjä asioita
Juoruilu - käytännössä aina myrkyllistä. Tämän varmaan tiedostaa jokainen, mutta käytännössä toteuttaminen taas vaikeaa. "Täällä puhutaan ihmisille, ei ihmisistä" oli kirjan antama fraasi aiheesta.

"Joo, mutta" -fraasin käyttäminen - tästä on muissa yhteyksissä tullut vastaan erinomainen harjoitus:

Kaksi osallistujaa. Toisen pitää keksiä joku idea tai toteutettava tavoite, esimerkiksi häiden järjestäminen tai kehitysprojektin töissä. Hän esittelee idean lyhyesti, jonka jälkeen sitä aletaan yhdessä jalostaa. Jälkimmäinen henkilö kommentoi ideaa, mutta hänen pitää aloittaa jokainen vastaus sanoilla: "Joo, mutta...".

Tämän jälkeen tehdään sama harjoitus toisin päin, mutta toisen henkilön pitää aloittaa jokainen vastaus sanoilla: "Joo, ja...".

Keskusteluiden erot ovat varmaan ihan herättelevää kuunneltavaa.

Odotuksien asettaminen
Selkeät odotukset ovat yksi kunnioituksen muoto. Jos ihmiset eivät tiedä mitä heiltä odotetaan, he eivät voi vastata odotuksiin tai ainakaan osaa suhtautua hyvällä, jos heitä yhtäkkiä aletaan sättiä siitä, että odotuksia ei ole täytetty. Tiimi voi testata odotuksien selkeyttä esim. seuraavasti:

Jokainen tiimin jäsen kirjoittaa ylös lapulle asiat, joita hän uskoo häneltä ja muilta tiimin jäseniltä odotettavan. Mukaan merkitään myös aika, jonka arvioi kuhunkin asiaan keskimäärin kuluvan. Tiimin johtaja tekee vastaavan oman listansa. Kun kaikki ovat valmiita, vertaillaan listoja yhdessä ja katsotaan löytyykö eroja.

Seuraava keskustelu voi olla mm. mielenkiintoista. Tiedän tiimejä, joissa en uskaltaisi tätä harjoitusta välttämättä edes tehdä.  Veikaten hyvä merkki siitä, että varmaan pitäisi.


Summa summarum, käytännönläheisempi ja käyttökelpoinen teos, mutta ei mitään sellaista koko maailmankatsomuksen muuttavaa suurta kirjallisuutta tällä kertaa. Ihan hyvä ja kevyt setti. Jos tällaiselle materiaalille sattuu olemaan tarve, varmasti hintansa arvoinen kirja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti